onsdag 8 maj 2013

Champagne, San Gimignano, Tannat, Cider, Dolcetto & Barolo

Nu har verkligen min mobilkamera lagt av helt, men här kommer en sista bildskörd på lite som druckits den senaste tiden (läs januari...)



Cuvée Saint-Anne är en underbar NV-champagne från den oerhört skickliga producenten Chartogne-Taillet i Merfy, deras Les Barres på ren Pinot Meunier är en av mina bästa champagner någonsin. 


Nästa vin är ett tips från Italienska Vinare, jag hade spanat in det här vinet länge och när jag läste deras bloggpost så slog jag till på en flaska. Montenidoli Tradizionale är en skalmacerarad Vernaccia från San Gimignano. Underbart parfymerat och flörtigt, gott som synden! 


Castel Puyul 1996 Tannat från Uruguay gick vi vilse på riktigt ordentligt när Ålänningen blindade, riktigt gott vin var det iaf för inga pengar!


Cider är som sagt min passion här i livet och denna cider från Drouin är helt klockren för sina 4.50€ på båten, mycket renare och kompaktare än tidigare modeller. Mycket bra! 


Dolcetto när den är som bäst? Ja jag tror det! G.D Vajras Dolcetto är förmodligen den bästa Dolcetto jag har provat. Underbart natur-stylat och charmigt, dör lite av godhet!



Ytterligare ett blindvin, jag och Oaxen-Henrik gissar på varmt år Barolo båda två han är inne på 2003 och jag 2005. M. Marengo Bricco Viole 2007 är vinet och det har verkligen utvecklats fort, lite väl fort faktiskt, höll inte riktigt måttet enligt mig eller Henrik. 




Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar