måndag 5 november 2012

Oxkind, Nebbiolo och Öl

O och jag har lagat oxkind, med rotfruktsstomp och en riktigt bra reduktion på vinet och fonden som kinden sjudit i. Efter att ha tillbringat två dagar i vin och kryddor så sjuder vi kinden fyra timmar i samma vin och med lite hemmakokad oxfond. Det blir fruktansvärt bra och vad ska man dricka till det här kalaset då? Jo, jag öppnar en flaska Massolino Langhe Nebbiolo 2006 som fick följa med hem vid en beställning från Stefan Töpler för ett tag sedan. 

Vinet har en ljust rubinröd färg med uttalad granatkant. I glaset bjuder vinet till en början inte på så mycket, efter ett tag kommer det fram toner av aceton och lite smutsiga fat, hmm inget bra tecken... Men med vidare luftning släpper de värsta feltonerna och fram kommer härliga körsbär, tranbär, lite blå blommor och i bakgrunden en pust av ek. På paletten är syran som den ska, frisk och härlig, tanninerna har mjuknat lite men har fortfarande ett bra grepp. Kroppen är slank och trevlig som sig bör, längden kanske inte är något att prata om men helt okej. Det som stör mig och som gör att jag blir besviken är eken, det blir bittert och inte alls trevligt är ekbeska är det som sitter kvar i munnen.

Dagen efter var vinet mycket trevligare, mer mognadstoner hade kommit fram och eken var inte alls lika påtaglig. Gick ännu bättre denna dag till oxkinden, smörstekt svamp och rostad sparrispotatis. Bra lunch!


Borde druckits yngre?


Sen beställde vi öl, bra öl, jag gillar bra öl. Det är underskattat med bra öl!

Pannepot Old Fisherman's Ale från De Struise, härlig rund maltig kropp, bra med torkade frukter
och en viss örtighet i smaken, underbart öl som jag aldrig blir trött på.

Rökt version av Beer Geek Breakfast
Rökig, fet och med lite väl mycket humle för min del för att det ska bli snyggt.

Monks Elixir lagrad på rödvinsfat med Brettanomyces
Okej nu händer det konstiga saker, stall, häst, Époisses, blint hade jag sagt ladugård. Men efter en tid i glaset så kommer en snygg rödvinston fram uppbackad av rödfrukt, malt och kaffe. Syran är relativt hög och kolsyran ganska dämpad. Intressant och konstigt men jag gillar det. Gott!




Erik

4 kommentarer:

  1. Låter inte alls dumt, kokade kind igår och blev inte helt nöjd. Kinden fick marra i barolo i 24 timmar och vettefan om inte strävheten följde med köttet. Ogint och inte helt kul... precis som vinet som fick åka i marinaden. Får skylla mig själv.

    Köpte på mig ett antal Massolino 2009 som ska testas vid tillfälle. 06:an borde ju hålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hmm, fan vad tråkigt med kinden, vi la vår i något halv-billigt "friskt och fruktigt" eller vad det nu kallas.. Köpte även jag ett gäng Massolino 2009 men de är redan uppdruckna dessvärre (kunde inte hålla mig borta) och de var oerhört bra! Men tror att min 06:a kan ha varit dålig, en vän till mig öppnade sin ett par veckor tidigare och sa att den var riktigt bra.


      Erik

      Radera
  2. Nice, då har jag lite att se fram emot. Idag har jag smygdruckit upp resten av Cavallottos Langhe Pinot Nero Bianco 2010. Riktigt bra! Syra och struktur som en skumpa, passionsfrukt, stenfrukt...

    Gjorde ragu på kinden. Blev riktigt bra. Kokat sofritto i 3 timmar - mötte upp bra med köttets strävhet.

    Friskt och fruktigt ;)

    Ps. Mascarello is the shit.

    SvaraRadera
  3. Låter riktigt intressant och gott! Har dessvärre aldrig provat. Kul att oxkinden kom till användning på något sätt då, låter riktigt bra!

    Mascarello är alltid bra!


    Erik

    SvaraRadera