lördag 20 oktober 2012

Två Spanjorer

Vi har provat Spanien, eller en del av Spanien. Av 11 viner var detta dessa två som föll mig i smaken- båda provade innan.


Vega Sicilia Valbuena 2004

Vega Sicilia har jag haft turen att prova ett flertal gånger, både deras Unico och Valbuena °5. Denna gång kom vinet blint: 
Salmiak, hallonlakrits, nypon, tät och bläckig frukt, en hel del örter.  
Hög syra, mycket tannin, kraftpaket med en galen struktur, fruktansvärt tät i frukten, bra integrerade fat, långt avslut, blir bara bättre i glaset. Gissningarna går från Graciano (min gissning), modern Tempranillo från Rioja och till just detta vin. Victor och Patrik spikar! 




Lopez de Heredia Vina Tondonia 1994

Det andra vinet är ett av mina absoluta favoriter alla kategorier, väldigt eget vin och antingen hatar man det eller så älskar man det. Det var många på provningen som ropade defekt och dålig kvalitet, struntprat säger jag! 
Här kommer mina anteckningar: Klassisk riojanäsa, apelsin, julkryddor som nejlika, pomerans och lite kakao. Hög, lagom volatil syra, bra jävla tanniner- lagom uttorkande, gott, gott! Finns lite frukt kvar- lingon, torkade tranbär, oxiderade äppelskal och frystorkad jordgubbe. Perfekt avslut där rödfrukten och syran bidrar till en riktigt lång längd! 




Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar