måndag 22 oktober 2012

Champagne och annat

Victor har varit här en vecka och som sig bör hade han med sig dryck i utbyte mot sovplats. Vi börjar med lite blint.

En tydligt oxiderad näsa, mycket gula äppelskal, gula plommon, rostat bröd och en ton av oloroso, Champagne med stor kropp och mycket varm frukt. Gott!
Både jag och F gissar PN-dominerad Champagne från varmare år 2003/5.
Cuvée Impératrice Heidsieck & Co Monopole, svår att få tag på och ännu svårare att hitta information om.. kul och gott! 





Okej, nästa vin! Vinet har fått en omgång i karaff ca en timme men känner sig fortfarande knutet. Färgen är nästan svart och helt opak, på näsan är det mycket björnbär, svarta vinbär, och lakrits, faten är heller inte att leka med; det finns en hel del och de doftar dyra (franska och nya). I munnen är vinet otroligt koncentrerat och frukten känns så mogen som den bara kan bli, med återigen inslag av fat och massa mörk tät frukt. Avslutet är väldigt långt och smaken av lakrits och mörka bär sitter i hur länge du vill! 

Att det är ett vin av god kvalitet är vi alla rörande överens, men det är inget vin som faller någon av oss på läppen riktigt och visst det öppnar upp sig med tid i karaff och glas men ärligt talat vet jag inte om det är en fördel. Gissningarna går till modern Rioja, annat modernt spanskt och Cab från Napa... F och jag surrar lite om man borde dra lakritsen till Aussie Shiraz, och ja det borde vi ha gjort: Amon-Ra av Ben Glaetzer. Modernt, av hög kvalitet och dyrt. Det träffade inte väl i min gom kan jag säga... 






Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar