söndag 29 juli 2012

Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo 2009


Nu var det dags, efter en månad i Florens var suget efter Nebbiolo för stort för att ignoreras! Men vad ska man dricka, här är det ju Sangiovese som gäller och de flesta lokaler vet inte vad Nebbiolo är… En ung traditionell langhe Nebbiolo hade varit gott tänker jag, varför inte G. Rinaldi? Så, Rinaldis Langhe Nebbiolo från 2009 får det bli!

Vi det här laget känner nog alla med ett större (eller mindre) intresse för italienska viner till Giuseppe Rinaldi. Traditionalisten Rinaldi jäser sina viner i stora slovenska ekfat(60hl!), tillsätter ingen jäst och filtrerar ej (det var en smärre vingård i denna flaska).
Rinaldis Langhe är gjord på överskottet från hans Ravera/San Lorenzo-Barolo: den must som inte får plats i Barolofaten blir alltså Langhe Nebbiolo, tack och bock för det!

22€ för en flaska på restaurang

I glaset får jag ett vin som är rubinrött med granatfärg i kanten. På näsan är vinet till en början lite stängt men visar upp en doft av hallon, körsbär och ett gäng mineraler, massor med röd frukt. Efter lite tid så hittar jag även mandlar, läder, te och rosor. Efter ytterligare tid kommer en snygg volatil ton, och med den följer alla tidigare dofter fast med högre intensitet.
Hög syra och en hög kvantitet av kvalitativa tanniner- små och trevliga. Mer ”utvecklad” i smaken med mer läder, te och mörkare bär- plommon och tanninerna påminner om blåbär.
Eftersmaken består av hallon, blåbär och en liten ton av mandel, vinet sitter i länge.


Fruktansvärt bra grejer, det här är verkligen min kopp te (Nebbiolo), klarar flera års lagring men vem orkar vänta när det är så bra nu? 
Satt som en smäck till maten: Råbiff sparsamt smaksatt med mynta, svartpeppar och salt, samt ugnsrostade tomater och en riktigt bra olivolja.
Får se om slatten jag fick med mig hem levererar till morgondagens middag bestående av pasta med karljohansvamp och tryffel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar