lördag 12 januari 2013

Boscarelli Vino Nobile de Montepulciano 2008

Jag måste säga att Sangiovese har jag lite koll på, bra Chianti och Montalcino dricker jag så ofta jag kan och besökt områdena har jag gjort. Men grannen öster om Montalcino, Montepulciano, dricker jag inte allt för ofta.



Boscarelli är tillsammans med Avignonesi och Poliziano de stora namnen i området. Just detta vin från Boscarelli är deras vanliga Vino Nobile de Montepulciano gjort på 90% Sangiovese och resten små delar Malvasia Nera, Colorino, Mammolo och Canaiolo. Druvorna odlas på 300 meters höjd i området Cervognano öster om själva byn Montepulciano. Vinmakningen är enkel med en veckas fermentering och den temperaturen hålls rund 28-30°C, ytterligare maceration efter fermentering pågår cirka åtta dagar. Vidare förs vinet till ekfat i varierande storlekar och ursprung, allt från 500-liters Allier till 3500-liters Slavonska där det får mogna mellan 18 och 24 månader.

Boscarelli Vino Nobile de Montepulciano 2008
Lätt i färgen och av rubin, till början kommer det mest ekkryddor på näsan som återföljs av en alkoholpust. Efter ett tag kommer trevliga aromer av tobak, körsbär och lite örter. En klassisk Sangiovese-näsa som bara blir bättre och bättre i glaset. Mycket målarlåda i bakgrunden.
Hög syra, en del tanniner men ganska finkorniga. Kroppen är slank och lätt. Helt okej avslut med körsbär och tobak i eftersmaken. Viss rå ek och gröna örter i eftersmaken. Totalt sett ett lite obalanserat vin med spretig syra och en del fat-tannin som borde integreras.  

Som passande anrättning har jag lagat osso bucco med risotto milanese, nu händer det grejer, syran från gremolatan spelar finfint med vinet och den feta märg-såsen bryter ner tanninerna perfekt. 


Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar