söndag 20 januari 2013

Boktips; Fäviken, Authentic Wine & Wine Grapes

Jag har lyckats läsa en del böcker under vinter-uppehållet från Universitet, mest vinböcker så klart men en kokbok fick följa med också om man nu kan kalla Magnus Nilssons Fäviken för en kokbok vet jag dock inte. Inspiration är det jag tar med mig framförallt från denna bok, det är så lätt att bara läsa från pärm till pärm och komma på hundratals idéer jag vill genomföra (de flesta som Magnus redan gjort förstås..). Underbara bilder och mycket utförligt under varje rubrik; kött, fisk, grönsaker etc, vill du veta hur du styckar en gris, hur man Ike Jime-dödar en fisk eller lagrar ättika är det bara att kolla upp det i boken. Stark rekommendation! Finns att köpa här eller här.

Ytterligare en bok som jag läst över vintern är Jamie Goode & Sam Harrop - Authentic Wine, jag påbörjade den i höstas men hann aldrig läsa klart, men lite innan jul fick jag tid över och läste de sista kapitlen. Authentic Wine är en bok för människor med ett intresse för vin, för människor som vill se bakom det man har i glaset. Authentic Wine handlar om just autentiska viner, vad det betyder och vilka viner som kan ses som autentiska. I boken varvas historier om små och stora vinbönder, med hur man tyder biodynamiska klassificeringar och hur man gör "naturliga viner". Tänkvärd och intressant läsning, på alla punkter höll jag kanske inte med författarna men allt som allt en bra bok för den som är intresserad. Finns att köpa här.

En lättläst och inspirerande bok är Rajat Parr - Secrets of the Sommeliers, som kanske inte gav så mycket kunskapsmässigt men definitivt var en källa till inspiration. Men sen får man ha i åtanke att Rajat tillhör sommeliermaffian och Bourgogne är det enda som duger och ibland ett glas Champagne. Avsnittet om blindprovning gjorde mig riktigt upprörd! bland annat... Finns att köpa här.


Som avslutning vill jag ställa mig till alla andra som hyllat Jancis Robinsons nya projekt Wine Grapes, som hon skrivit tillsammans med Julia Harding och José Vouillamoz. Ett måste i bokhyllan för alla nördar! Just nu har jag bara hunnit plöja genom alla de klassiska Toskana-druvorna, men mer ska det bli. Finns att köpa här.

Just nu håller jag på att läsa Terry Theise's bok Reading between the Wines, underhållande och tänkvärd. FV har skrivit recension här, och finns att beställa här.


Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar