söndag 29 september 2013

Grythyttan, Krug 1995 och Massetto 2001

Har hunnit med en liten visit till Grythyttan i sommar också, för att se J som tävlade SM, dock missade jag finalen pga jobb men efterfesten hann jag till! Så efter en kväll/natt med hårt och gott drickande (Dom P. 03, Cantillon Blåbär, Jamet Côte-Rôtie 09 m.m.). Tog vi en lugnare dag två och bestämde oss för att äta middag på gästgifveriet. Som lite fördrink i salongerna korkade vi upp en Krug 1995 som legat på kylning sen förmiddagen, fruktansvärt trevligt vin som har utvecklats superbt sen jag drack den för två år sedan. Sköna nougat-toner, mogen gul frukt, vita blommor och "mineral". På paletten återfinns den uppfriskande "Krug-syran" som gör att man bara vill dricka ytterligare en stor klunk. 95 är verkligen ett favoritår i Champagne för mig, väldigt tilltalande redan nu och är verkligen en förbisedd årgång till förmån för storebror 96.




Till middagen lyckades vi peta i oss en Meursault som jag glömt namnet på och sen även en flaska Massetto 01. Massetton var fruktansvärt bra, otroligt ung och pigg och behöver verkligen ett par år till på rygg för att komma till sin rätt. Mycket mörk solmogen frukt, bra integrerad ek och en riktigt stor kropp. Gott! Maten kan väl få sig ett par ord också; kall, söt och trött. Bästa på hela middagen var knäckebröden med kalixlöjrom som vi fick till Champagnen. 




Och just det! Stort grattis till Arvid Rosengren som idag kammade hem EM i Sommellerie!!



Erik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar