fredag 8 mars 2013

WSET Diploma Unit 5

Det har varit mycket Tre-betygs-prov i bloggosfären det senaste så jag tänkte jag visa ett annan slags prov man kan ta i vinets värld. Det här sysslar jag med mellan studier och bloggande, det är tredje delen jag skriver, kommer det bli tre av tre?

WSET är ett utbildningsorgan med säte i London som från början riktade in sig på kurser och utbildningar för personer inom "vinhandeln", nu mer kan vem som vill gå deras kurser, föreläsningar och skriva deras tentor. WSET erbjuder kurser i olika nivåer; allt från nybörjarkurser till just Diploma-kursen som är den högsta nivån. Diploma är uppbyggd i sex delar (eller units) där unit 5 handlar om världens mousserande viner. Denna tenta är uppdelad i två delar, första delen är tre viner som provas blint där man ska skriva fullständig metodik, och i detta fall komma fram till land, druva/or samt kvalitets nivå.
Vinerna var Pol Roger 2002, Michael Schäfer Extra Dry Sekt 2008, Graham Beck Brut Western Cape. Sammanlagt ger vinerna 75 poäng.

Svåra viner där jag satte Pol Roger som en Gran Reserva Cava då den hade väldigt framträdande oxidation och en lite för hög dosage, bitterheten i avslutet talade även den för Cava så jag skrev ner kvaliteten lite tyvärr. Vin nummer två var jag inne på Sekt från början men ändrade mig tillslut till Prossecco, borde hållt fast vid min första instinkt och satt den aromatiska aromen som Riesling. Men men, ett par poäng för kvalitet och bra metodik borde jag absolut få. Det sista vinet hade en annorlunda färg som tydde på omedveten skalkontakt, en lätt orange-rosa färg, jag drog detta till lägre kvalitet och PN-dominerad blend. Aromprofilen var återhållen och bjöd mest på mineraler och en viss rödlätthet, jag drog mig först åt Champagne men ändrade mig efter ett tag och skrev USA, de borde ha bättre koll i Champagne än att låta  vinerna få den färgen.

Del två består av tre teorifrågor med totalt 75 poäng att hämta även här, frågorna i år var: Chenin Blanc, Louis Roederer samt Dosage. Här började det ganska bra med en okej genomgång av Chenin och viktiga stilar i olika områden och länder, Louis Roederer gick också bra men när det kom till Dosage började jag få dåligt med tid, och lyckades inte få ner allt jag ville ha sagt. Här är jag mindre nöjd men borde plocka tillräckligt med poäng för att klara godkänt, men jag ska inte säga för mycket än... Totalt för tre viner och tre frågor får man 65 minuter på sig, det är det som ställer till problem för mig, jag hinner inte med helt enkelt och lyckas inte strukturera upp frågorna så bra som jag borde.

Får se om det räcker när resultatet kommer om cirka 10 veckor; 75 poäng för de tre vinerna och 75 poäng på teorin, man måste klara båda delarna och få minst 42 per del för att klara sig. Alltså om man får 75 poäng på provningen men 39 på teorin klarar man sig alltså inte.


Erik

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa om hur andra svettas medan man själv som fritidsprovare lutar sig tillbaka med sin frappato ;)
    Låter svårt men kul!

    SvaraRadera
  2. Jag är lite avundsjuk men det blev iaf vin på kvällen för att varva ner. De här delarna är kul och kräver inte mer än 30 lästimmar ungefär, "light-wines" som kräver 300 kommer bli jobbig, likaså handel-tentorna och uppsatsen. Men hade jag inte brunnit för det hade jag lagt ner för länge sen!

    Erik

    SvaraRadera