måndag 11 augusti 2014

Lunch i Rom, Mars 2014

Fem dagar i Rom med syster, en av mina bästa städer!

Lunch på Da Armando al Pantheon, för er som inte varit där så rekommenderas det starkt! Ligger bara ett stenkast från Pantheon och serverar, tillskillnad från de andra restaurangerna däromkring, fantastiskt bra lunch!  

Italiens bästa vita från fastlandet?
Suddig "Cacio e pepe", enklaste bästa pastan någonsin
Tagliatelle con fegato e cuore di pollo
(pasta med kycklinginnälvor)


Lunch på 1-stjärniga Pipero al Rex, ganska oskön personal som efter lite konverserande på min halvdåliga italienska slappnade av och hällde rikligt med vin och Amaro. Bertas Amaro är överraskande bra förresten!
Jag måste ändå ge dem att de har de bästa pastarätterna jag någonsin ätit! (Observera att de två bilderna nedan var två "fullsize" portioner i en 7-rätters lunchmeny)

Pasta kokad i musselbuljong med emulsion på musslor, ostron och persilja,
toppat med flygfiskrom.
Carbonara! 
Rimligt modern och slank Barolo från Damilano
Tiramisu

Sköna luncher i Rom, Armando al Pantheon skulle jag äta på varje dag om jag hade möjlighet till och priserna var mycket överkomliga! Pipiero al Rex, var lite svängigt; vissa rätter som var bland det bästa jag ätit och några som till och med för mig var svåra att få i sig (ägg&potatissoppa), syster mådde riktigt dåligt av den rätten...

Kan även rekommendera Pizzarium nära Cipro-tunnelbaneuppgången, bästa Pizza al Taglio jag ätit med en massa olika toppings som varierar hela dagen, när en sort är slut kommer en annan fram!


Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar