tisdag 23 april 2013

Lammershoek Cellarfoot Hárslevelü 2011 & Contro il Tiki-Taka!

Förra veckan kom Fredrik tillbaka efter en snabb-visit i Sydafrika och besök på ett par sköna vingårdar, här kommer första vinet vi dricker av hans skörd! Kan erkänna att jag inte plockade det här blint! 




Färgen är gyllengul och grumlig, doften är återhållen i början men öppnar upp sig efter lite tid i karaff och glas. Det första som slår mig är cideräpplen, solmogen aprikos och en liten volatil ton som ligger under frukten och bidrar med komplexitet, vidare kommer bivax, mogen citron, gula äpplen och en skön grönörtighet. Skyhög syra med fet kropp och lång eftersmak, allt som allt ett fruktansvärt gott vin! Ett av mina bästa sydafrikanska viner någonsin och verkligen rakt upp i min gränd.




Skickar med denna till i kväll också. 
CONTRO IL TIKI-TAKA!



Erik

2 kommentarer:

  1. Oj, det här vill jag prova! Gärna med en Hárslevelü från Tokaj bredvid. Fanns det någon restsötma i vinet?

    Om det finns fler av denna så hojta till och jag kommer springandes med en värdig ungersk sparringpartner!

    MVH

    Niklas

    SvaraRadera
  2. Ingen restsötma så långt ögat kunde nå eller smaklökarna känna! Det finns kanske en flaska till, jag är inte säker, men har du vägarna förbi Grythyttan kan korken säkert ryckas!


    Erik

    SvaraRadera