tisdag 19 februari 2013

Blandat blint; José Michel, Piuze, Lapierre, Nyetimber & Mascarello

Ålänningen har varit här och vi har genomlidit ytterligare en dekadent lördag (9/2) i vinets tecken, till lunch börjar vi med José Michel Pinot Meunier NV Brut, ett vin som vi följer fram till kvällen. 

Skönt krämig mousse med generös mogen frukt på näsan, i smaken kommer en seriösare stil fram med mycket mineralitet och vinet tar en stramare framtoning. Fruktansvärt bra PM, ser fram mot att testa deras Vintage-variant från 02 som ligger i kylskåpet. Köpt på monopolet


Till kvällen kommer Golfarn' över och vi gör hamburgare och okynnes-dricker en flaska Lisini Rosso di Montalcino 2010 till. Det här är så gott, okomplicerat och ärligt som ett vin kan bli, bjuder på både sura körbär och en släng torkade örter och te. Dricker bra nu i stora klunkar, men skulle klara ett eller två år i källaren för den som nu måste vänta. Köpt hos Stefan Töpler på BaroloBrunello.


Sen skickar Golfarn' fram det första blinda för kvällen, det är ett vin med lätt färgintensitet och en aromatisk näsa med mycket jordgubbar, hallon, grusiga mineraler och en snygg örtighet. Mycket att hitta både i doft och smak, jag får en liten alkohol-pust som gör att jag drar mig till svalt klimat med mycket sol, jag tänker genast på Calera Pinot Noir som jag drack för någon vecka sedan. Ålänningen gissar Cru Beaujolais, och får rätt som vanligt. I glasen har vi fått Marcel Lapierre Cuvée MMXI 2011. Underbart bra vin, och jag är mycket tacksam för att äntligen få dricka denna cuvée.    


Nästa vin kommer även det från Golfarn', dekanteras en halvtimme och hälls sedan i våra glas blint. Aromatisk näsa med mycket bakad citrus, vita blommor, gröna äpplen, lite åt fläderhållet och jag drar mig ganska snabbt till en seriös Sancerre eller Pouilly-Fumé. Silex slår mig, men det här känns inte lika aromatiskt men just då kan jag inte komma på något annat. Nu har även mannen med ölen ramlat in och likaså min bloggkollega F, gissningarna hos dem går mellan Chablis och Sancerre och vi landar alla lite olika tillslut. Patrik Piuze Terroir de Chablis 2011, ålänningen sliter sitt hår för att han inte plockar detta, hans absolut favorit i Chablis och Golfarn's med om man får tro till vad han har hemma. Magiskt vin, så bra för att vara generisk-Chablis, bästa på länge!  



Nu öppnar F en flaska bubbel, men hmm vad är det vi får i glasen? En mycket charmig och mogen doft  hoppar ut ur glaset; gula äpplen, nougat, mineral, en hint blå blommor och med mer mogna gula frukter. På paletten sticker syran iväg lite, fet munkänsla men fortfarande stramt och inte svulstigt, ett fokuserat vin. Gissningarna går från Egly-Ouriet NV till Roederer Vintage. Vi blir alla en smula förvånande när det visar sig vara Nyetimber 2007, engelskt alltså. Kul Fredrik! Men han är förlåten denna gång för det här är så satans bra, klockrent vin helt enkelt! Köpt på BBR i London. 



Vår bekant och före detta chef B.Morris ska släppa en mousserande Sauvignon Blanc på monopolet, så kvällen till ära öppnar vi en för att se vad den  kan bjuda på. Sauvignon Blanc på steroider är vad vi får,  så mycket Nya Zeeland Sauvignon som du vill gånger 100 plus bubblor! Kommer definitivt bli en storsäljare men det är verkligen inte upp i min gränd. 


Château Haut-Bages-Liberal 2006, helt okej Bordeaux som borde ligga till sig ett par år. Jag tyckte dock den kändes Merlot-dominerad och gissade St.Emilion, men inte då; 75% Cab S och 25% Merlot. Ingen bra kväll för mig när det gällde att gissa blint. 


Efter två "sådär" viner plockar jag fram det sista blinda på bordet, det blir som så många gånger förr Bartolo Mascarello Barbera d'Alba San Lorenzo 2008. Som vanligt är det öppen, generöst, blåfruktigt med höga syror välpolerade tanniner, trevliga örter, hallon och violpastiller. Det gissas på Dolcetto och annat som jag inte minns nu, men ålänningen spikar med producent och allt efter lite hjälp. 


Vi avslutar med två finfina öl, De Troch Cuvée Chapeau en charmig Lambic med mycket brett och citrus och Oerbier från De Dolle, som hade fått några år på rygg och var väldigt vinös och trevlig nu. 




Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar